Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Beginnen als professioneel fotograaf of filmmaker

Geüpdate op 23/10/2024 door Yoreh

Terwijl ik al wat gratis opdrachten heb gedaan, raad mijn klasgenoot me aan om Zzp’er te worden. Al beginnend student hoef ik er namelijk toch nog niet direct van te leven. Nog altijd ben ik heel blij dat ik dat advies heb opgevolgd. Het is 2010, twintig jaar oud en ik ben een Zzp’er, het voelde goed. Maar hoe begin je als je professioneel aan de slag wilt gaan als fotograaf of filmer?

Een passende en pakkende bedrijfsnaam bedenken

Daar zit je dan als broekie bij de KVK. “Wat denkt u dat uw jaaromzet zal zijn?” vraagt de KVK-medewerker. Ik denk na. “Weet ik niet. €6000?”. Dat klonk toen als heel wat geld. “Prima”, zegt de KVK-medewerker. “En een naam? Wat wordt de naam?” Daar had ik al over nagedacht. Als kind werd ik door mijn favoriete bands geïnspireerd om mijn eigen kledinglijn te starten. Het moest iets simpels zijn, net zoals de merken van mijn bands. Ik bedacht mijn kleding ‘Register’ te noemen. Maar ja, die naam wilde ik niet voor mijn filmbedrijf gebruiken. Dus ik voegde er een ‘Y’ aan toe. De Y van Yoreh, mijn naam, en in het Engels ook ‘why’. “Ah. IJ-Register. Leuk.” Zegt de KVK-vrouw. Nee! Why-Register. Van ‘waarom’ registeren? Registreren van vastleggen. Snappie? Goed idee toch? Nou, nee. Als je een naam kiest voor je bedrijf zorg dan dat je niet dezelfde fout maakt als ik.

Kies of een naam die, voor een reden, echt helemaal nergens op slaat of een naam die meteen duidelijk maakt wat je doet. Voor mij ook de reden om ‘Muziek & Video productie’ toe te voegen. De naam hoeft niet per se heel pakkend te zijn, maar wel makkelijk. Probeer te voorkomen dat mensen de naam op allerlei verschillende manieren kunnen uitspreken, zoals wel gebeurde bij mijn bedrijfsnaam.

Werk je alleen in Nederland? Hou het dan op iets wat op z’n ‘Nederlands’ kan worden uitgesproken. Ga je internationaal? Dan kan een Engelstalige naam geen kwaad. Het mooiste zou zijn als de naam in elke taal duidelijk is als het gaat om schrijven en uitspreken.

De juiste branche

Naast dat je moet beslissen welke camera je gaat kopen, bedenk je welke branche je gaat bedienen. Als beginnend filmer of fotograaf kan dat moeilijk zijn en daarom is mijn tip ook om zo veel mogelijk verschillend werk te doen. Er is een grote kans dat je aan het begin van je nieuwe carrière niet eens veel keus zal hebben in het soort werk dat je doet. Je pakt wat je pakken kan.

Maar, op een gegeven moment moet je gaan kiezen welke richting je opgaat en je daarin specialiseren. Op de lange termijn is er is niets zo slecht voor je bedrijf dan als een kip zonder compleet verschillende klussen aan te nemen. Natuurlijk is dat aan het begin erg aantrekkelijk als dat je veel werk (en geld) verschaft, maar probeer in het oog te houden wat je wilt doen en bouw daar je netwerk in op.

Ga je voor bruiloften, bedrijfsvideo’s, high-end hotel films of toch liever voor commerciële productvideo’s? Netwerk en specialiseer je dan in een hoofdonderwerp. Zorg dat je producten kunt maken en creëren die anderen niet kunnen en dat je daarop gevonden wordt.

Het gevaar van all-round videograaf of fotograaf zijn is dat je van alles een beetje weet. Op een gegeven moment word je van alle kanten ingehaald omdat je niet de capaciteit hebt om op al die vlakken bij te blijven. Het gevolg kan zijn dat een klant liever iemand anders aanneemt die gespecialiseerd(er) is in wat ze zoeken. Daarbij, de meeste fotografen en filmmakers doen van alles wat en dat valt vrij lastig te marketen.

lees ook: beginnen met film maken

Concurrentie op de fotografie en filmmarkt

Het is een goede tijd om filmmaker of fotograaf te zijn. Nederland heeft een goed klimaat voor kleine tot grote bedrijven en ze groeien allemaal snel. Inmiddels is het voor bijna elke klant duidelijk dat een goede video en strakke fotografie hen veel kan bieden. Maar met veel vraag komt ook veel aanbod. De concurrentie is moordend en iedereen belooft hetzelfde te doen; samen concepten bedenken en zorgen dat er een product komt dat precies op de behoeftes van de klant aansluit.

Met ‘gewoon’ goed zijn ga je het niet redden. Je moet iets kunnen of iets bieden dat uitzonderlijk is. Mocht je dat niet hebben, zorg dan in ieder geval voor een goed netwerk. Je hoeft dan niet eens heel goed te zijn, want je netwerk zorgt voor jou. Dat is oneerlijk, maar wel hoe het werkt.

netwerken-voor-fotografen-en-filmmakers-cameradeals (1)

Netwerken met andere filmmakers

In mijn jaren als Zzp’er heb ik redelijk wat keren langere tijd thuis gezeten zonder werk. Dat zijn de harde momenten waarop je beseft dat er iets niet goed is gegaan. Vaak ligt het antwoord bij het niet goed onderhouden of opbouwen van je netwerk.

Probeer samenwerkingen aan te gaan met andere filmmakers. Doe eens een ‘side-project’ samen. Een video die niet voor een klant is, maar gewoon omdat het leuk is. Op die manier leer je elkaar kennen en kun je zien of je elkaar ligt qua werkwijze en skills. Grote kans dat je de ander kunt gebruiken in een van je toekomstige projecten of andersom!

Heb je een video gemaakt voor een klant? Stuur een paar maanden na aflevering nog eens een mailtje met de vraag hoe de video is ontvangen bij het bedoelde publiek, en dat als ze vragen hebben altijd bij je terecht kunnen. Toon interesse in hen, maar laat niet doorschemeren dat je zonder werk zit of meer werk van hen wil. Na je contactmoment weet je zeker dat ze je niet vergeten en dat ze je wel weten te vinden als ze je nodig hebben.

Klantennetwerk opbouwen

Om te groeien als bedrijf kan het handig zijn om andere filmmakers of fotografen te kennen. Maar ook het opbouwen van een netwerk van set-dresser en visagisten is van belang. Maar, het opbouwen van een klanten netwerk is nog altijd het belangrijkst. En hoewel iedereen online te vinden is, is het maken van een goed contact het beste in de echte wereld te doen. Dit kan tijdens opdrachten waar veel potentiële klanten aanwezig zijn, maar ook door plekken te gaan waarvan je weet dat bedrijven of personen video’s willen. Dat houdt in dat je veel (ongemakkelijke) gesprekken aan moet gaan, maar als mensen jou als persoon ook mogen is de kans op werk een stuk groter. Zijn de fotografen en filmmakers die grote opdrachten doen altijd de beste? Nee, zeker niet. Maar ze hebben zonder twijfel het beste netwerk.

onder-water-fotografie-cameradeals

Website met portfolio

Het is helemaal in om een one-page website te hebben die begint met een fullscreen video die je laatste werk laat zien. Ook ik heb dat gehad. Je zou denken dat op deze manier je klanten meteen weten wat je maakt. Ja, dat zou zeker waar zijn als je website niet zo traag zou zijn. Al die bestanden op de server maken je website langzaam. Gevolg is dat de bezoeker naar beneden scrolt om te zien wat daar gaande is. Helaas laden die die high-res foto’s in je slider niet, omdat je video slider daarboven ook nog aan het laden is. Tot ziens klant.

Wat wil je met je website? Juist, je product verkopen en nieuwe aanvragen binnenkrijgen. Hoe? Zorg voor een snelle website die uitnodigt tot actie (call to actions). Foto’s en video’s moeten natuurlijk aanwezig zijn, maar dat kan ook wat kleiner maken (comprimeren) en insluiten vanuit bijvoorbeeld YouTube. Je wil je website ‘conversiegericht’ maken.

Seo en vindbaarheid van fotografen en filmmakers

In de marketing wordt gezegd: “Content is King”. Wat waar is als een paarse koe. Naast dat je films en foto’s blijft maken, moet ook je website en socials up-to-date blijven. Zorg voor regelmatige updates, nieuwe artikelen en meerdere pagina’s. Google vindt een one-page website niet interessant en zal je lager inschalen tijdens het tonen van zoekresultaten.

Zoekwoorden

Je zoekwoorden en SEO zijn ook belangrijk. Stel dat je gevonden wil worden omdat je een specialist bent in het maken van onderwaterfilms. Zorg er dan voor dat je daar uitgebreid over schrijft en laat de juiste woorden terugkomen. Denk hierbij aan: duiken, onderwaterfilm, video maken onder water, waterdichte camera, onderwaterbehuizing. Plaats niet al die zoekwoorden op één pagina, maar schrijf meerdere pagina’s over die verschillende zoekwoorden. Denk in dit voorbeeld aan hoe je onderwaterbehuizing gebruikt of een artikel over waarom onder water video’s de nieuwe trend zijn.

Backlinks

Een backlink is een link vanaf een andere website naar die van jou zonder een ‘nofollow’ tag. Backlinks zijn belangrijk om hoog in Google te komen. Het gaat dan niet om zoveel mogelijk backlinks verzamelen, maar om goede kwalitatieve links te verzamelen. Als fotograaf heb je weinig aan 20 links van slagers en kapperswebsites. Je wilt juist links van andere fotografen, grote klanten en reclamebureaus. Als Google ziet dat veel website (met hoge autoriteit) naar jou linken, dan moet jij ook wel goed zijn en zul je hoger in de zoekresultaten komen. Backlink kun je krijgen door er simpelweg naar te vragen bij de websites, door ze te kopen (je betaalt de websites) of door ze organisch te ontvangen.

Lees ook: Video en foto opdrachtomschrijving voor bedrijven

Conclusie

De belangrijkste elementen om succesvol te worden is door goed te zijn in wat je doet en je te specialiseren en door een goed (klanten) netwerk te bouwen en onderhouden. Op de lange termijn zul je meer uit je klanten netwerk halen dan uit een succesvolle website. Wil je ook producten vanuit je website verkopen (zoals e-books of cursussen), dan moet je website uiteraard hoog in Google ranken. Onthoud dat veel potentiële klanten nog nooit een video hebben laten maken en Google erbij zullen pakken en ‘fotograaf Amstelveen’ in zullen typen. Of, ze vragen hun collega’s of ze iemand kennen en dan wil je uiteraard dat ze jouw naam noemen. Blijf content maken en geef niet op als je zonder werk zit. Het zijn soms de creatieve, niet betaalde, projecten die je op de kaart kunnen zetten. Dit kan een eigen project of een project met wat vrienden zijn. Bedenk voor jezelf wat je einddoel is, reken terug en maak vanuit dat doel een stappenplan waar je je aan houdt. Het kan lang duren, maar als je niet opgeeft en blijft verbeteren dan kun jij de grootste fotograaf of filmmaker van het land worden.

Moet je nog een nieuwe foto- of videocamera uitzoeken? Bekijk dan ook:

Wat is CameraDeals?

Wij van Camera Deals vinden voor jou de beste video- en fotocamera, objectief en drone prijzen in Nederlandse en Belgische webshops. Onze website is 100% onafhankelijk. Bij ons kun je camera prijzen vinden en we schrijven reviews en blogs met tips en camera-informatie. Daarbij geven we je het laatste nieuws over camera smartphones, camera-apparatuur, film en fotografie gebied. Op die manier helpen we bij het vinden en kopen van de beste camera, objectief, drone, gimbal en accessoires. Ga naar het camera-overzicht om het volledige aanbod van lenzen, camera’s, drones en accessoires te vinden.

CameraDeals bestaat dankzij jou! Wanneer je via een van onze links een product koopt, ontvangen wij een klein percentage van het aankoopbedrag. Dit heeft geen effect op de prijs van het product. Dank je wel!Camera-Deals-Logo-2022-150px-klein

De beste camera’s, objectieven en drones van dit moment

Top-en-beste-lijsten-overzicht-camera-drone-lens-en-accessoires-cameradeals.nl

Bekijk onze Top- en beste lijsten en zie wat de beste camera van dit moment is.

Camera keuzehulp

We hebben een aantal handige gidsen en artikelen opgesteld om te helpen bij het kiezen van de beste camera voor jou:

Tips-voor-het-kiezen-van-een-camera-en-vergelijken-van-prijzen-364camera-lens-fotografie-informatie-uitleg-overzichtspagina-2

Wil je een camera kopen, maar weet je niet wat wel of niet belangrijk is? Lees onze camera kies-tips gids en je leert alles over het vergelijken van camera’s en vinden van goede online prijzen!

Camera Termen Woordenboek | CameraDeals.be

Er worden allerlei camera termen en woorden gebruikt en het is normaal als je de betekenis niet weet. In ons woordenboek leggen we de voorkomendste camerawoorden voor je uit.

Welke-camera-past-bij-mij Camera Deals

Wil je eerst uitzoeken welk type fotograaf je bent en welke camerasoort bij je past? Bekijk dan ons camerasoort kiezen stappenplan.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang kortingen en camera deals in je inbox!

Nieuws en recente posts

Yoreh
Yoreh

Yoreh Schipper is een fotograaf, (foto) camera-expert en filmmaker die werkt in de commerciële film en ook hier en daar documentaires en maakt. Sinds 2009 werkt Yoreh in het film- en fotografie vak, waar hij bijna elk soort camera heeft gebruikt; van telefooncamera's en instant camera's, tot systeemcamera's en cinema camera's zoals ARRI's. Hij is afgestudeerd aan de Hogeschool Rotterdam in Multimedia Design met focus op film en werkt tot op heden als filmmaker en fotograaf. Sinds 2009 heeft Yoreh veel soorten projecten opgepakt, denk hierbij aan korte films, (internet) commercials, documentaires, camera voor Tv-producties, regie, geluid, licht, bruiloftfilms en reisfotografie en film. Camera Deals is in 2020 door Kamera-Express.nl opgenomen in hun Top 20 beste fotografie blogs van Nederland en de site werkt hard elke dag nog beter te worden. Lees meer over Yoreh en zijn expertise op de over Camera Deals pagina.

Wat vind jij er van?

Leave a reply

Camera Deals
Logo
Compare items
  • Total (0)
Compare
0