Geüpdate op 21/07/2022 door Yoreh
Stock fotografie is het verkopen van je foto’s op stock websites en beeldbanken. Wordt je foto gekocht, dan krijg je een deel van het geld, ofwel: commissie. Het is een ideale manier om wat extra geld te verdienen. Voor sommige fotografen is het zelfs genoeg geld om als hoofdinkomen te gebruiken. In dit artikel leggen we je uit hoe je kunt beginnen met stock fotografie en wat je daar voor nodig hebt.
Wat is een stock website, beeldbank en stock footage?
Beeldbank, stock footage, stock materiaal en stock fotografie zijn allemaal woorden die op hetzelfde neerkomen. Deze producten vind je op stock websites en deze verkopen allerlei digitale producten. Denk hierbij aan foto’s, video’s, animaties en ontwerpen, maar ook volledige website thema’s en bijbehorende plug-ins. Bekende namen zijn Shutterstock en Adobe Stock die voornamelijk foto’s, video’s en grafische ontwerpen verkopen.
De kopers kunnen individuen of bedrijven zijn. Deze personen kopen materiaal om te gebruiken in bijvoorbeeld persoonlijke projecten, websites, tijdschrift of zelf om op een product te plaatsen. Bij elke verkoop hoort een bepaalde licentie die aangeeft wat je met de gekochte beelden mag doen. Beelden die je alleen kunt gebruiken voor een website zijn goedkoper dan bijvoorbeeld beelden die je op een product gaat gebruiken. Hoe duurder het beeld, des te meer commissie je ontvangt. De kopers schaffen een beeld aan en mogen deze vervolgens op hun website of hun campagne gebruiken, zonder dat ze de naam van de fotograaf hoeven te vermelden.
Wat is stock fotografie?
Stock fotografie is het maken van foto’s speciaal voor de verkoop. Stock foto’s die in een beeldbank staan zijn altijd met een bepaald doel gemaakt en moeten door de koper inzetbaar zijn op verschillende plekken. Vaak willen de verkopers een tekst toevoegen die past bij de boodschap die ze willen overbrengen. Denk aan een meisje dat nadenkt. De koper kan er een tekst naast willen zetten over het kiezen van studies. Een andere koper wil wellicht iets over computers of auto’s zeggen.
Op de stock footage websites vind je beelden in vele categorieën en als fotograaf kun je aan al deze categorieën bijdragen. Waar je aan bijdraagt, hangt natuurlijk af van het soort fotograaf dat je bent. Maar, je kunt natuurlijk altijd overstappen naar andere soorten fotografie.
Als stock fotograaf maak je beelden dus altijd met klanten in je achterhoofd. Je laat ruimte in de foto voor teksten en verbeelding of je maakt juist een foto die een duidelijk onderwerp heeft, waardoor je weet welke doelgroep deze al gaan kopen.
Wanneer kan ik beginnen met het verkopen van stock fotografie?
Om te beginnen met stock fotografie hoef je geen professional te zijn. Het belangrijkste is dat je foto’s goed genoeg zijn voor de koper en als je daarna iets weet te verkopen, dan ben je al een professional. Hoewel je tegenwoordig ook foto’s van je telefoon kunt uploaden en zelfs telefoonfoto’s kunt gebruiken, is het beter om goede apparatuur aan te schaffen. Wil je serieus geld verdienen met stock fotografie, dan moet je er veel tijd in steken. Uiteraard kun je een hit foto hebben, maar dat komt niet vaak voor. Het is belangrijk dat je je volledig focust op de fotografie (naast je huidige job eventueel) om echt iets te kunnen verdienen.
Je kunt er voor kiezen om je te focussen op portretten en gezichtsuitdrukkingen. Als portret fotograaf zorg je er voor dat je een goede camera en de juiste 50mm en 85mm objectieven hebt. Je regelt goed licht en locaties om je foto’s te nemen en laat niets aan het toeval over. Tijdens je shoot zorg je dat je vele soorten gezichtsuitdrukkingen en houdingen vastlegt, zodat je een groot aantal potentiële klanten kunt bedienen. Als natuurfotograaf weet je hoe een landschap een verhaal vertelt en waar in de foto je ruimte laat om teksten toe te voegen.
Wat voor soort fotografie je ook gaat doen, zorg ervoor dat je onderzoek doet naar het onderwerp. Mocht je daar nog niet veel over weten, dan is dat ook niet erg. Doe een cursus, vindt een mentor, bekijk onze fotografie stappenplan of volg online video’s. Het belangrijkste is dat je serieus aan de slag gaat en veel goede content blijft uploaden.
Lees ook:
- Beginnen met portretfotografie gids: alle stappen en tips
- 8 portretfotografie lessen van 8 grote portretfotografen
Hoe begin ik met stock fotografie?
Beginnen met stock fotografie begint, na het nemen van de foto’s, met het aanmelden bij een goede stock foto website of beeldbank. Bekende beeldbanken zijn Shutterstock.com, Adobe Stock en in Nederland en België de nationalebeeldbank.nl. Bekijk ook alle beste beeldbanken van dit moment.
Je maakt een account aan en bij de meeste bedrijven moet je eerst een aantal voorbeeldfoto’s insturen. Deze worden zowel handmatig als softwarematig bekeken en getest. Er wordt gekeken naar scherpte, focus en andere technische aspecten. Maar ook kijken ze naar of de foto’s goed zijn voor de verkoop. Stuur dus alleen de allerbeste foto’s in, want de inspectie is streng. Het kan zo maar zijn dat je de eerste keer niet eens wordt toegelaten.
Commissie
De commissie die je ontvangt, hangt af van een aantal factoren. Eerst wordt gekeken naar het formaat waarin de foto word verkocht. Een grote resolutie kost meer dan een foto met kleine resolutie. De stock websites verkleinen de foto’s automatisch en bieden ze op verschillende formaten aan. Hoeveel je verdient per foto kun je meestal niet zelf bepalen. Zo krijg je bij Shutterstock €0,10 per foto in de eerste trede en kun je dit langzaam opbouwen. Bij Adobe Stock krijg je op het moment van schrijven €0,33 per foto dat op kan lopen tot €25 of 33% commissie.
Licenties
Wanneer een koper een foto wilt, dan moet er eerst gekozen worden welke licentie daarbij hoort. Het soort licentie en de prijs die daarbij hoort, hangt af van het gebruik. Bij sommige websites is het mogelijk om een licentie te kopen waarbij je de foto of video alleen voor interne projecten mag gebruiken.
Andere licenties geven toestemming om de afbeelding in een commercieel project te gebruiken. Dan maakt het ook nog uit hoe vaak een foto wordt vermenigvuldigd. Het gebruik van een afbeelding op internet is namelijk anders dan op een Time Square advertentie in New York, of 100.000 exemplaren in een tijdschrift. Normaal gesproken worden er ‘standard’ en ‘extented’ licences uitgegeven.
Let erop dat na de verkoop van je foto of video, de gebruiker een ‘rechtenvrij’ of ‘royalty free’ beeld heeft gekocht. Dat betekent dat de gebruiker deze mag gebruiken zonder de maker of website te hoeven vermelden.
Exclusiviteit van je stock foto
Op websites als Shutterstock en Adobe Stock kun je een foto of video uploaden die je ook via een andere beeldbank kunt kopen. Dit is uiteraard handig, omdat je nu meer kans hebt om het materiaal te verkopen. Het is ook mogelijk om je materiaal op een stock fotografie website aan te bieden die een exclusief contract met jou heeft. Dit betekent dat klanten het materiaal alleen op die ene website kunnen kopen. De website kan op deze manier uniek content aanbieden en de beloning die je krijgt, is een hogere commissie dan bij andere websites.
Verkopen van losse foto’s of pakketten
Klanten kunnen een foto los of in een pakket kopen. Wanneer klanten de foto los kopen, dan kopen zij één afbeelding voor een bepaald bedrag. Voor klanten is het, op de lange termijn, goedkoper om pakketten van bijvoorbeeld 5, 10 of zelfs 100 afbeeldingen te kopen omdat het dan goedkoper wordt. De commissie die je ontvangt, hangt dus af van het type koper. Je verdient meer geld wanneer mensen de foto los kopen, dan wanneer deze in een pakket zit.
Foto’s uploaden
Nadat je jezelf bij een beeldbank of stock footage website hebt aangemeld, is het tijd om beelden te uploaden. Alleen het uploaden van je materiaal is niet genoeg. Uiteraard heeft de foto een titel nodig en moet deze in de juiste categorie worden geplaatst. Er zijn een aantal andere belangrijke handelingen die je moet doen wanneer je begint met uploaden. Het is een tijdrovend proces, maar wel waard.
Na het uploaden van je stock foto moet je:
- Een titel geven
- De foto omschrijven
- Zoekwoorden invullen
- De juiste categorieën selecteren
- Model release toevoegen (indien van toepassing)
De foto een titel geven
De stockfoto een titel is makkelijker gezegd dan gedaan. We raden aan om je titels in het Engels in te vullen. Beeldbanken kunnen vervolgens de titels automatisch vertalen naar bijvoorbeeld Nederlands en Spaans, afhankelijk waar de gebruiker vandaan surft. Zorg daarom voor logische titels en geen opeenvolging van sleutelwoorden.
De titel moet duidelijk beschrijven wat op de foto ziet. Bedenk waar kopers de foto’s voor willen of kunnen gebruiken en ga op basis van de behoefte je titel bedenken. De titel is belangrijk omdat deze van grote invloed is op hoe goed je gevonden wordt.
Omschrijf de foto
Een omschrijving van de foto is belangrijk. Je kunt het achtergrondverhaal van het moment vertellen en waar deze is genomen. Bij abstracte foto’s kun je vertellen wat er op de foto is te zien en misschien hoe de foto is genomen. Eventueel kun je ook vermelden welke apparatuur is gebruikt. De omschrijving heeft weinig tot geen invloed op hoe snel je bovenaan in de zoekresultaten komt. Maar, het is wel belangrijk omdat een gebruiker je foto op basis van je beschrijving wel of niet kan kiezen.
Zoekwoorden en keywords invullen
Om het voor de stock website makkelijker te maken de beelden aan de juiste personen te laten zien, moet je zoekwoorden (keywords) invullen. De zoekwoorden zijn meestal één, twee of drie woorden waar mensen op zoeken.
Bij de foto hierboven, van de panda, zijn zoekwoorden als: panda, giant panda, bear, animal, panda cub, sleeping panda, en panda baby geschikt. Je kunt ook voor een iets langer zoekwoord gaan, zoals; Panda cub sitting in tree. Dit is redelijk specifiek. Goed voor de zoekresultaten, maar niet veel mensen zullen er op zoeken.
Makkelijker vindbaar
Door de zoekwoorden juist in te vullen kan de beeldbank je foto makkelijk koppelen aan soortgelijke afbeeldingen. Op deze manier word je beter gevonden. Let er op dat je niet te weinig zoekwoorden invult. Vul alleen relevante zoekwoorden in, gebruik er niet te veel en maak ze niet te lang en specifiek.
Als je kijkt naar de panda foto, dan is een zoekwoord als ‘black and white bear’, ‘landscapes’ of ‘panda sitting in try with a tired look in a parnda park in China’ niet geschikt.
De juiste categorie(ën) kiezen
De volgende stap is om je foto in de juiste categorie te plaatsen. Soms is dit makkelijk. De panda foto ga in de categorie ‘dieren’. Maar soms zit je er net tussen in.
De foto hierboven kun je zowel in ‘landschappen’ als ’toerisme’ plaatsen. Soms moet je kiezen en sommige websites bieden de mogelijkheid om twee categorieën te kiezen.
Modelrelease of vrijwaring regeling
Staan er gezichten, logo’s of bepaalde belangrijke of beroemde gebouwen op je foto? Dan heb je een vrijwaringsformulier nodig. Voor gebouwen is dit erg lastig, maar voor foto’s die je hebt genomen van mensen die je kent, kun je vragen of ze het formulier ondertekenen. Hiermee geven ze toestemming dat de foto op de website mag staan en worden verkocht.
Spreek vooraf met je modellen goed af hoe de vergoeding voor hen in elkaar steekt. Zo kun je een eenmalige betaalde shoot doen, of ze kunnen meedelen in de winst van de foto (of beide).
De releases of vrijwaringsformulier kun je meestal downloaden van de beeldbank website waar je de foto’s wilt uploaden.
Het laten keuren van je foto’s
Tijdens het uploaden kijkt de website automatisch naar een aantal aspecten. Zo wordt er nagekeken of de foto aan de minimale vereiste resolutie voldoet en sommige websites kunnen direct en automatisch zien of er te veel ruis of onscherpte aanwezig is. Mocht je foto deze eerste test doorstaan, dan kun je na het invullen van de titel en omschrijving de foto indienen voor controle.
Keuren kan een tijdje duren (van 2 tot 5 dagen) want, er wordt handmatig en soms met AI-technologie gecontroleerd op de volgende aspecten:
- Scherpte
- Uitsnede
- Kleuren
- Bewerking
- Ruis
- Resolutie
- Verkoopwaarde
- Contrast
Vaak hebben foto’s een minimale resolutie van 5000 pixels nodig.
Promotie
Wil je echt geld verdienen met je stockbeelden, dan moet je niet gaan zitten afwachten. Actief promoten is belangrijk en dit kun je doen via je eigen website, social media en bijvoorbeeld forums. Maar vaak is er ook een programma beschikbaar waarbij je nieuwe klanten kunt verwijzen naar je eigen stock foto pagina. Als deze klanten via jouw link de site betreden en lid worden, dan krijg je een vergoeding. Dit heet affiliate. Ga je naar mijn shutterstock pagina, dan wordt er gebruikgemaakt van een affiliate url.
De beste beeldbanken en stock fotografie websites
De juiste website voor je stockfoto’s vinden is belangrijk. Je kunt er voor kiezen om exclusief bij een website te gaan. Dit leidt tot hogere commissie omdat je uniek beelden aanlevert. Als je een foto op meerdere sites verkoopt, dan is je commissie lager, maar je hebt wel meer kans gevonden te worden. Het ligt aan je stijl en foto of je exclusief wilt zijn of niet.
- Adobe Stock
- Getty Images
- Pond5
- iStockphoto
- Shutterstock
- Dreamstime
- Nationale Beeldbank
- Werk aan de muur
Adobe Stock
Adobe Stock is de beste website voor het verkopen van foto’s en video’s. Het is een goed platform voor fotografen en filmmakers, maar ook grafisch ontwerpers, motion designers, 3D-artiesten en video-editors kunnen er terecht. Handig aan deze site is dat je het met je normale Adobe account kunt betreden en je dus geen extra wachtwoorden nodig hebt. Dit geld voor zowel de verkoper als de koper.
Commissie Adobe stock
De commissie per foto ligt zo tussen de €0,33 en €0,99 en dat is aan de hoge kant. Voor de beeldmakers is dat dus goed nieuws! De maximale uitkering voor foto’s, vectoren en illustraties is 33% van de verkoopprijs. Dit percentage is %35 voor video’s. Je geld wordt uitbetaald via PayPal en dat gebeurd wanneer je een handmatig een uitbetaling aanvraagt.
Aanmelden bij Adobe StockGetty Images
Getty Images heeft meer dan 477 miljoen stocks of ‘assets’ en is de eigenaar van iStock. Het Brits-Amerikaanse bedrijf heeft een redelijk strenge toelating en je wordt als beeldmaker pas geaccepteerd na een handmatige controle van je beelden. Hierbij wordt vooral gekeken naar de verkoopwaarde of nieuwswaardigheid. Je materiaal moet dus van hoge kwaliteit zijn wil je hier aan de slag gaan.
Laat je vooral niet tegenhouden door de strenge toelating en probeer het gewoon. Word je niet toegelaten, dan wil dat absoluut niet zeggen dat je niet goed bent, alleen dat Getty Images niet geïnteresseerd is in de afbeeldingen die je opstuurt. Je kunt het gewoon opnieuw proberen.
Commissie Getty Images
Getty Images betaald 20% voor rechtenvrije foto’s en 25% voor rechten vrije video’s.
Aanmelden bij Getty ImagesPond5
Pond5 heeft de grootste collectie aan foto’s en 4K-video’s (30 miljoen), ter wereld. Je kunt er naast het gebruikelijke materiaal ook audio uploaden. Denk hierbij aan stock muziek, nummers, jingles en geluidseffecten.
Voor de maker is het minder handig dat er een enorm aanbod is. Maar, bijna alle beelden worden goedgekeurd en daardoor staat er redelijk veel troep op. Je hebt dus een goede kans om op te vallen met professioneel materiaal.
Commissie Pond5
Pond5 betaald goed en geeft maar liefst 50% van de verkoopwaarde. Voor video’s ontvang je 60% als je exclusief bij hen verkoopt. Het is 40% wanneer je de video’s ook op andere beeldbanken verkoopt.
Daarbij kun je zelf de verkoopprijs bepalen. Je ziet wat de gebruiker betaald en wat je verdient. Je commissie wordt automatisch maandelijks uitbetaald.
Aanmelden bij Pond5iStockphoto
Het is een van de eerste partijen in stockfotografie en iStockphoto maakt er een prioriteit van om uniek te zijn. Met hun ruim 4 miljoen beelden willen ze hoogwaardige content en daarom wordt al je werk uitvoerig gekeurd. Dit keuringsproces kan een week of zelfs langer duren. Omdat het bedrijf exclusief wilt zijn, werken zij het liefst met fotografen die hun materiaal exclusief met iStockphoto verkopen. Deze mensen krijgen dan dus ook voorrang en beter betaald.
Commissie iStockphoto
Er zit een redelijk groot verschil tussen wat exclusieve en niet exlcusieve fotografen verdienen. Niet-exclusieve fotografen krijgen 15% voor foto’s en 20% voor video’s. Verkoop je exclusief bij iStock, dan kun je respectievelijk 25% en 45% per verkoop verdienen.
Aanmelden bij iStockPhotoShutterstock
Ook Shutterstock is een enorme site en een goede plek om prima geld te verdienen. De site heeft meer dan 5,5 miljoen foto’s en is daarmee nog niet verzadigd.
Bij de site kun je goed verdienen omdat vaste klanten tot 25 gratis foto’s per dag mogen downloaden. Uiteraard verdient de maker hier gewoon aan. Hierdoor kun je meer downloads tegemoet zien.
De reden dat de website niet volledig verzadigd is, is omdat de keuring nogal zwaar is. Je moet eerst 10 foto’s uploaden die vervolgens worden beoordeeld. Je krijgt de uitslag hiervan in 48 uur. Ook hierbij geld dat je gewoon nieuw materiaal moet inzenden als je niet wordt toegelaten.
Commissie Shutterstock
Goed verdienen bij Shutterstock heeft wel een kanttekening. Met het oude commissiemodel (vóór juni 2020), kreeg je rijkelijk betaald: €0,25 cent per verkochte foto. Nu is er echter een nieuw model ingevoerd waarbij met niveau’s wordt gewerkt. Per foto krijg je op het eerste niveau €0,04 (15%) en op het hoogste level 6 €40%. Als je veel verkoopt, kun je dus goed verdienen, maar blijf je in niveau 1 of 2 hangen, dan kan het wat tegenvallen. Het grootste nadeel is dat je elk jaar weer terug naar niveau 1 gaat. Elk jaar moet je jezelf dus opnieuw bewijzen. Volgens Shutterstock is dit om alle fotografen een eerlijke kans te geven, maar we denken dat het meer te maken heeft met winstoogmerk en hebzucht van het bedrijf.
- Level 1: 15% – tot 100 foto’s verkopen
- Level 2: 20% – 101 – 250 verkopen
- Level 3: 25% – 251 – 500 verkopen
- Level 4: 30% – 501 – 2,500 verkopen
- Level 5: 35% – 2,501 – 25,000
- Level 6: 40% – Meer dan 25,000 verkopen
Dreamstime
Het is niet zo groot als concurrenten, maar Dreamstime is wel makkelijk toegankelijk. Er is namelijk alleen controle op de technische kwaliteit van de foto. Omdat de site niet zo groot is, zul je waarschijnlijk ook wat minder verkopen. Maar het is een goede website om erbij te hebben.
Je kunt een ‘exclusive contributor’ van de site worden om meer geld te verdienen, maar dan moet je al wel meer dan 50 toegelaten afbeeldingen op de site hebben. Gelukkig is dat op deze beeldbank niet zo heel moeilijk.
Commissie Dreamstime
Je kunt tot 60% commissie ontvangen als je exclusief bij Dreamstite verkoopt. Ben je een normale verkopen dan krijg je 45% aan commissie. Ook dat is dus behoorlijk veel.
Aanmelden bij DreamstimeWerk aan de Muur
Het Nederlandse Werk aan de Muur is gemaakt om fotografen hun werk te laten aanbieden, dan vervolgens wordt geprint (voor op de muur). Dit is dus een groot verschil met andere stocksites, waar de foto’s digitaal worden gekocht.
De werken die je upload hebben een minimale resolutie nodig om geprint te kunnen worden. De klant kan zelf kiezen op wat voor materiaal het werk wordt geprint. Denk aan canvas, ingelijste posters, aluminium en Xpozer.
Het is gratis om je aan te melden en je wordt bijna altijd toegelaten. Het is helemaal aan jou welke werken je wilt verkopen voor welke prijs. De prijs en dus commissie kun je zelf bepalen. Zorg ervoor dat je niet te hebberig wordt, want dan koopt niemand je werk. Maar zet ook niet te laag in. Weet wat je waard bent.
Aanmelden bij Werk aan de MuurNationale Beeldbank
De Nationale Beeldbank richt zich puur op Nederland, beelden uit en van Nederland. Denk hierbij aan landschappen, gebeurtenissen, cultuur en mensen in en binnen Nederland. Gebruikers van de Nederlandse Beeldbank zijn voornamelijk tijdschriften, websites en kranten. Je kunt je voorstellen dat de verkopen lager liggen omdat er simpelweg minder vraag is.
Sinds 2010 worden foto’s strenger gekeurd om de kwaliteit hoog te houden. Uitbetalen gaat per foto en je hoeft dus niet op een uitbetalingsdrempel te wachten.
Commissie Nationale Beeldbank
Wil je de hoogste commissie ontvangen, dan moet je hier zijn. Je krijgt namelijk 50% van de verkoopprijs. Bij andere partijen is dat vaak maximaal 45% voor exclusief gebruik.
Aanmelden bij Nationale BeeldbankTips voor het maken van stock foto’s
Het maken van stockfoto’s is niet zo simpel als gewoon mooie foto’s maken en online zetten. Tijdens het maken van de foto’s moet je bedenken wat de koper met de foto kan en gaat doen. Waar wordt de foto voor ingezet en welke stijl hoort daarbij?
Tips voor het maken van betere stock foto’s:
- Denk na over de gebruikersintentie en doelgroep
- Hou ruimte in je foto’s voor tekst
- Ontwikkel je eigen stijl
- Ga mee met de trend
- Bewerk niet te veel en maak de foto’s klaar voor gebruik
- Blijf posten
- Geef niet op
Deze punten leggen we verder uit hieronder.
Gebruikers intentie
Het is goed om te bedenken wat voor soort klant je foto of video gaat kopen. Het kan zijn dat je een beeld maakt een bepaald soort klant in gedachten hebt en deze vervolgens op een hele andere manier wordt gebruikt. Sommige beelden, zoals een gezin dat samen aan het koken is, spreken voor zich. Grote kans dat deze voor kook- of familiewebsites en tijdschriften wordt gebruikt. Maar een foto zoals mijn panda in een boom, kan voor een hoop worden ingezet. Zo heeft Snapchat deze gekocht en gebruikt als filter. Een ander Italiaans bedrijf heeft hem op een dekbedovertrek geprint. Maar het kan ook luiheid, schattigheid, betrouwbaarheid of simpelweg natuur en dieren aangeven. Nogal breed dus.
Wanneer je gaat fotograferen kun je het best een doelgroep kiezen en op basis van hun behoeften foto’s gaan maken. Het is dan belangrijk je met mensen spreekt uit de industrie en nagaat waar ze naar op zoek zijn. Dat is veel werk en geeft geen garantie op meer verkopen, maar wel meer kans op succesvolle foto’s.
Een aantal manieren hoe foto’s kunnen worden ingezet:
- Commercieel
- Werving
- Illustratief
- Reclame
- Ondersteuning van verhaal
- Om te worden gedrukt op een product
- Illustratief
- Als extra uitleg van bij een verhaal
- In een collectie (van bijvoorbeeld dierenfoto’s)
- Om tekst bij te zetten
- Als achtergrond (voor een boek, presentatie, poster)
Hou ruimte in de foto voor tekst en logo’s
Het ruimte in je foto houden voor tekst sluit aan bij de gebruikers intentie. Wanneer een foto wordt gebruik als achtergrond, dan wordt er meestal geen tekst gebruikt. Maar commerciële gebruikers willen vaak een extra text in de foto zetten. Kijk je naar mijn Panda foto, dan zie je dat er aan de linkerkant nog ruimte is voor om een wervende tekst neer te zetten. In principe kun je met de 1/3e regel werken. Waarbij de focus van de foto op 1/3e ligt en er nog 2/3e ruimte is voor logo’s en tekst.
Ontwikkel je eigen stijl
Het is belangrijk dat je de foto’s niet te veel bewerkt, maar je kunt natuurlijk wel een eigen stijl hebben. Als mensen jou leren kennen als een fotograaf die veel met tegenlicht, flares of in 2D fotografeert, dan heb je een eigen stijl. Het kan goed zijn dat mensen terug blijven komen omdat jouw stijl hen aantrekt. Een eigen stijl kun je ook zien als een soort handtekening. Maar vergeet niet dat je een commercieel product aflevert en de beelden breed ingezet moeten kunnen worden.
Ga mee met de trend
Websites als Shutterstock en Adobe stock laten je vaak weten waar veel naar wordt gezocht die maand. Uiteraard kun je als een gek de populaire onderwerpen fotograferen, maar meestal ben je dan al te laat. Los van voor de hand liggende onderwerpen die seizoensgebonden zijn, kun je ook kijken naar wat er gaande is in de wereld. Toen Covid-19 begon had je veel geld kunnen verdienen met medisch gerelateerde afbeeldingen. Meegaan met de trend is niet altijd het leukste werk, maar zorgt er wel voor dat je meer geld verdiend. Ga je fotograferen voor bijvoorbeeld feestdagen, vergeet dan niet dat bedrijven hun materiaal vaak al maanden vooraf af willen hebben. Jouw thema foto’s moeten dan dus ook al maanden van de voren online staan. Familie diner foto’s uploaden twee dagen voor kerst gaat je waarschijnlijk niet veel verkopen opleveren.
Bewerk niet te veel en zorg dat de foto klaar is voor gebruik
Niet te veel bewerken vind ik altijd moeilijk. Ik hou van veel kleuren en contrasten, maar meestal is dat niet wat de gebruiker wilt. Bedenk dat de gebruiker meestal geen Photoshopmeester is en zelf bewerken kan. De foto moet klaar zijn om direct te worden ingezet, zonder dat er nog met contrasten en kleuren moet worden geknoeid. Te veel bewerken kun je klanten kosten. Zorg ervoor dat foto’s neutraal en natuurlijk zijn. Op deze manier spreek je een grotere doelgroep aan. Bewerk je foto’s wel wat zwaarder, weet dan waarom je het doet en met welk doel.
Blijf posten
Net zoals met elke business moet je nieuwe content of producten blijven maken om opgemerkt te worden. Wil je graag echt geld verdienen met je foto’s, dan is het belangrijk dat je er veel tijd en moeite in stops. Een set met 20 foto’s gaat meestal niet genoeg zijn. Daarom is het belangrijk dat je consequent foto’s upload. Maak voor jezelf een schema wanneer je fotografeert en wanneer je upload. Zorg dat je een overzicht hebt van belangrijke dagen (zoals de feestdagen) en foto’s die daar bij kunnen horen.
Geef niet op
Als je steeds maar weer goede content blijft posten, je kanaal promoot en eventueel netwerkt, dan gaat het vanzelf groeien. Het belangrijkste is dat je niet te snel opgeeft. Aan het begin zit je vol enthousiasme, maar het kan zo zijn dat het niet direct soepel verloopt. Blijf posten en trek jezelf door de eerste, tweede en zelfs derde dip. Iedereen die succesvol is, is succesvol omdat ze niet hebben opgegeven.
Wat is CameraDeals?
Wij van Camera Deals vinden voor jou de beste video- en fotocamera, objectief en drone prijzen in Nederlandse en Belgische webshops. Onze website is 100% onafhankelijk. Bij ons kun je camera prijzen vinden en we schrijven reviews en blogs met tips en camera-informatie. Daarbij geven we je het laatste nieuws over camera smartphones, camera-apparatuur, film en fotografie gebied. Op die manier helpen we bij het vinden en kopen van de beste camera, objectief, drone, gimbal en accessoires. Ga naar het camera-overzicht om het volledige aanbod van lenzen, camera’s, drones en accessoires te vinden.
CameraDeals bestaat dankzij jou! Wanneer je via een van onze links een product koopt, ontvangen wij een klein percentage van het aankoopbedrag. Dit heeft geen effect op de prijs van het product. Dank je wel!
De beste camera’s, objectieven en drones van dit moment
Bekijk onze Top- en beste lijsten en zie wat de beste camera van dit moment is.
Camera keuzehulp
We hebben een aantal handige gidsen en artikelen opgesteld om te helpen bij het kiezen van de beste camera voor jou:
Wil je een camera kopen, maar weet je niet wat wel of niet belangrijk is? Lees onze camera kies-tips gids en je leert alles over het vergelijken van camera’s en vinden van goede online prijzen!
Er worden allerlei camera termen en woorden gebruikt en het is normaal als je de betekenis niet weet. In ons woordenboek leggen we de voorkomendste camerawoorden voor je uit.
Wil je eerst uitzoeken welk type fotograaf je bent en welke camerasoort bij je past? Bekijk dan ons camerasoort kiezen stappenplan.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang kortingen en camera deals in je inbox!
Nieuws en recente posts