Sony A7C II en A7C R test en review: ideaal voor professionals onderweg
In deze review test ik de full frame Sony A7C II en Sony A7C R die beschikbaar zijn gesteld door Sony Nederland. Deze twee camera’s komen uit 2023 en zijn in de sensor verschillend, maar komen ook veel overeen. De A7C R is de ‘resolutie’ versie en heeft 61 megapixels, terwijl de A7C II er 33 heeft en zich meer als hybride camera aandient. In deze review zal ik de camera’s uiteraard ook onderling en met de A7C vergelijken.
8.4
EXPERT SCORE
Sony A7C II / A7C R review in het kort
Met de Sony A7C II en A7C R haal je camera’s in huis die zich voornamelijk op fotografie richten, maar ook prima 4K 60fps film afleveren (op 60fps met 1.5x crop). Het grootste verschil tussen de twee camera’s zijn het aantal megapixels; 33 vs 61 (en bijbehorende 240MP functie). Waar de A7C II de A7 C (1) uit 2020 opvolgt en een mini A7 IV is, is de A7C R een nieuw model en lijkt op een mini A7R V.
Vooral het idee van ‘wow, wat een full frame kracht in zo’n kleine body’ blijft me bij. De camera’s zijn compact, licht en daarmee geschikt voor het meenemen op reizen en trips. Maar dat kleine formaat gaat ook ten koste van de grip, die niet zo diep is en dat is lastig bij grotere en zwaardere lenzen. Dat is dan ook meteen een van de grotere nadelen van deze camera’s.
Een ander nadeel is dat er geen joystick aanwezig is om de AF-punten te bepalen. Dit gaat via touch. De touchbediening werkt echter wel goed en responsief.
De grootste voordelen van deze camera’s, naast het lichte gewicht, zijn dat de beeldstabilisatie goed werkt, de beeldkwaliteit uitmuntend is, de autofocus van de beste klasse is en dat je RAW-bestanden in verschillende compressies kunt opslaan. Het is een ideale full frame camera voor de on-the-go fotograaf die af en toe filmt.
Pluspunten
Compact en licht voor een full frame
Goede beeldstabilisatie
Uitmuntende beeldkwaliteit
Meerdere raw compressies
Minpunten
Ondiepe grip
Niet handig i.c.m. grote lenzen
Geen joystick
Lage resolutie EVF
Waar kan ik de Sony A7C II of A7C R kopen?
Prijsgeschiedenis voor Sony A7C R zilver | |
---|---|
Laatste updates:
|
|
Prijsgeschiedenis voor Sony A7C R zilver | |
---|---|
Laatste updates:
|
|
Prijsgeschiedenis voor Sony A7C II zwart | |
---|---|
Laatste updates:
|
|
Prijsgeschiedenis voor Sony A7C II zwart | |
---|---|
Laatste updates:
|
|
Prijsgeschiedenis voor Sony A7C II zwart | |
---|---|
Laatste updates:
|
|
Prijsgeschiedenis voor Sony A7C II zwart | |
---|---|
Laatste updates:
|
|
Belangrijk: Deze review is 100% onafhankelijk en niet gesponsord door Sony Nederland of een andere partij (door middel van welke vergoeding dan ook).
Sony Nederland heeft de A7C II en A7C R meegegeven om te testen, zonder voorwaarden over het eindoordeel. Dit artikel is gebaseerd op mijn ervaring met de camera en op basis daarvan heb ik mijn mening en conclusie gevormd.
Inhoud van Sony A7C II / A7C R review
Introductie
De Sony A7C II en A7C R werden op 29 augustus 2023 op de markt gebracht en waar de A7C II een opvolger is van de originele Sony A7C, is de A7C R een volledig nieuwe camera. De A7C R gebruikt een 61 megapixel sensor en is verder nagenoeg hetzelfde als de A7C II. Beide camera’s gebruiken technieken die overkomen van de Sony A7R V en ZV-E1 en je kunt ze ook wel zien als de grote broer van de APS-C Sony A6700.
Belangrijke en indrukwekkende eigenschappen van de A7C II/R camera’s zijn:
- Full frame CMOS BSI-sensor
- 33MP op de A7C II
- 61MP op de A7C R
- Bionz XR-beeldprocessor
- Dynamisch bereik van 15 stops
- 5-assige beeldstabilisatie tot 7 stops
- AI-gebaseerde autofocus met onderwerp herkenning
- UHD 4K 24/25/30fps, 7K oversampled
- UHD 4K 60fps met crop
- Iets meer dan 500 gram en compact
- Stofdicht en weerbestendig
Technische specificaties
Hieronder zie je de specificaties van de A7C II en A7C R, in vergelijking met de A7C en A6700.
Specificaties Sony A7C II, A7C, A7C R en A6700
Sony A7C II (2023) | Sony A7C (2020) | Sony A7C R (2023) | Sony A6700 (2023) | |
Sensor | Full Frame BSI CMOS 33MP | Full Frame BSI CMOS 24MP | Full Frame BSI CMOS 60MP | APS-C BSI CMOS 26MP |
Processor | Bionz XR | Bionz X | Bionz XR | Bionz XR |
Autofocus | 759 AF-punten met AI-technologie | Fase detectie | Onderwerpherkenning | 693 AF-punten met AI-technologie | Fase detectie | Onderwerpherkenning | 693 AF-punten met AI-technologie | Fase detectie | Onderwerpherkenning | 759 AF-punten met AI-technologie | Fase detectie | Onderwerpherkenning |
Beeldstabilisatie | 5-assig intern | 7 Stops | 5-assig intern | 5 Stops | 5-assig intern | 7 Stops | 5-assig intern | 5 Stops |
ISO | Auto, 100-51,200 (Uitgebreid tot 50-204800) | Auto, 100-51,200 (Uitgebreid tot 50-204800) | Auto, 100-51,200 (Uitgebreid tot 50-102400) | 100-32,000 (50-102,400 uitbreidbaar) |
Resolutie formaat | 7008 x 4672 | 6000 x 4000 | 9504 x 6336 | 6192 x 4128 |
Video | UHD 4K 60fps | UHD 24, 25, 30fps met 7K oversampling Max. UHD 60fps / 600 Mbps, XAVC S-I, MP4, H.264 FHD 120fps S-log3 | S-Cine | 10-bit 4:2:2 HLG | UHD 4K 60fps | UHD 24, 25, 30fps met 7K oversampling Max. UHD 30fps / 100 Mbps, XAVC S, MP4, H.264 FHD 120fps S-log3 | S-Cine | 8-bit | UHD 4K 60fps | UHD 24, 25, 30fps met 7K oversampling Max. UHD 60fps / 600 Mbps, XAVC S-I, MP4, H.264 FHD 120fps S-log3 | S-Cine | 10-bit 4:2:2 HLG | 4K 120fps (met 1.6x crop 6K oversampled 4K 60fps FHD 240fps S-log3 | S-Cine | 10-bit 4:2:2 HLG |
Zoeker | 100% dekking | 0,7x vergroting | 2,36-mil dot pixels | 100% dekking | 0.59x vergroting | 2,36-mil dot pixels | 100% dekking | 0.59x vergroting | 2,36-mil dot pixels | 2.36-mil dot 120fps |
Geheugenkaarten | 1x UHS-II SDXC | 1x UHS-II SDXC | 1x UHS-II SDXC | 1x UHS-II SDXC |
LCD-scherm en resolutie | TFT LCD 3″ 921-dot vari-angle touch | TFT LCD 3″ 1.03 mil dot vari-angle touch | TFT LCD 3″ 1.03 mil dot vari-angle touch | 3″ 1.03 mil dot vari-angle touch |
Burst fps | 10 fps met AE/AF-tracking | 10 fps met AE/AF-tracking | 8 fps met AE/AF-tracking | 11fps met AE/AF-tracking |
Pixel Shift (240MP) | Nee | Nee | Ja | Nee |
Sluiter | min 30 sec / max. 1/8000 elektronisch | min 30 sec / max. 1/8000 elektronisch | min 30 sec / max. 1/8000 elektronisch | min 30 sec / max. 1/8000 elektronisch |
Accu | NP-FZ100 (540 shots) | NP-FZ100 (740 shots) | NP-FZ100 (520 shots) | NP-FZ100 | 570 shots |
USB-aansluitingen | USB 3.2 Gen 2 | USB 3.2 Gen 1 | USB 3.2 Gen 1 | 1x USB-C 3.2 Gen 2 + opladen |
RAW | Ja | Ja | Ja | Ja |
Body Formaat | 124 x 71 x 63.4mm | 124 x 71 x 60mm | 124 x 71 x 63.4mm | 122 x 69 x 64 mm |
Gewicht | 514 gram (429 gram zonder kaart en accu) | 509 gram | 515 gram (430 gram zonder kaart en accu) | 409 gram / 493 gram met accu en kaart |
Prijs | €2299 voor de body | €1799 voor de body | €3699 voor de body | €1699 voor de body |
Kijkend naar de vier camera’s in de tabel hierboven is het belangrijk om uit te lichten dat de Sony A6700 een kleinere APS-C sensor gebruikt en daardoor in een ander prijssegment zit. De A7C R is het resolutie-monster dat 61 megapixels heeft en 240MP pixel-shift foto’s kan maken. Hieronder leg ik kort de verschillen tussen de camera’s uit, voordat we met de uitgebreide review beginnen.
Sony A7C en Sony A7C II belangrijke verschillen en overeenkomsten
De A7C en II hebben allebei hetzelfde uiterlijke ontwerp, 10fps burst, dezelfde LCD en zoeker en een enkel kaartslot voor UHS-II kaarten. Ook zijn de aansluitingen precies hetzelfde gebleven.
Een grote update zijn het aantal megapixels, waar de Sony A7C 24.2MP heeft, gebruikt de A7C II 33 megapixels. Wel hebben beide full frame sensoren het Back Side Illuminated ontwerp. Een ander groot verschil is de beeldprocessor. De A7C gebruikt de Bionz X processor, terwijl de A7C II de nieuwste Bionz XR-processor gebruikt.
Ondanks dat de A7C II over een betere processor beschikt, blijft de burst snelheid hetzelfde (10fps) en verandert het ISO-bereik ook niet (50-204,800).
Op het gebied van autofocus zijn ook sprongen gemaakt. De A7C herkent alleen ogen van mensen, dieren en vogels, terwijl de A7C II ook insecten, treinen, vliegtuigen en auto’s herkend. Daarbij worden meerdere voertuigsoorten herkend in de trein, vliegtuig en auto-stand.
Vergeet ook niet dat de A7C II een extra draaiwiel aan de voorzijde heeft gekregen. Dit zorgt ervoor dat je sneller aanpassingen kunt doorvoeren, zonder het aanraakscherm of de directie knoppen te hoeven gebruiken.
Het komt er op neer dat de A7C II een waardige upgrade is t.o.v. zijn voorganger, vooral als je gebruik wilt maken van de verbeterde autofocus en onderwerpherkenning. De A7C II en A7C kun je zien als een kleinere versie van de Sony A7-serie.
Sony A7C II en Sony A7C R verschillen
De Sony A7C R kun je zien als een kleine versie van de Sony A7R V, waarbij alles net wat compacter en kleiner is. Uiteraard kun je met de A7R V filmen in 8K en tot 10 foto’s per seconde maken, terwijl je op de A7C R en 8 foto’s per seconde neemt en UHD 4K 60fps beelden kunt maken.
De A7C heeft 33 megapixels, is de kleine broer van de Sony A7 IV, heeft een burst van 10fps en is de betere videocamera van de twee. De Sony A7C R heeft 61 megapixels en is bedoeld voor het zware fotografiewerk. Let er wel op dat de A7C R minder hoge ISO-standen heeft dan de A7C II.
Wat zijn de unieke eigenschappen van deze camera’s?
Het unieke aan de Sony A7C II is dat je veel kracht, stabilisatie en vooral fotokwaliteit krijgt in een relatief kleine body. Het is een van de compactere full frame camera’s, wat hem geschikt maakt voor fotografen die veel op (verre) locatie bezig zijn. Met de A7C II heb je iets meer videomogelijkheden dan bij de A7C R. Maar daarover onder het kopje ‘Video’.
De A7C R heeft uiteraard als uniek punt dat deze een 61 megapixel sensor heeft, waarmee je 240 megapixel Pixel-Shift foto’s kunt nemen.
Voor beide camera’s geld dat je uit verschillende RAW-compressie kunt kiezen. Met 61 of 33 megapixel foto’s kan dat handig zijn, omdat een enkele ongecomprimeerde RAW-foto van 61 megapixel 127MB is en bij 33MP je 67MB gebruikt.
“De Sony A7C II en A7C R zijn ideale camera’s voor de professionele on-the-go fotograaf.”
Sony A7C II / A7C R: Ontwerp en bouwkwaliteit
- A7C II: 124 x 71.1 x 63.4 | 429 gram, 514 gram met kaart en accu
- A7C R: 124 x 71.1 x 63.4 | 430 gram, 515 gram met kaart en accu
De bodies van deze camera’s zijn met 124 x 71.1 x 63.5mm en 515 gram klein en compact te noemen. Zoals ik al zei in mijn korte review aan het begin van deze pagina; het is bizar hoe er zo veel full frame kracht in zo’n kleine body kan zitten.
Aan de voorkant van de grip zit een draaiwiel dat je niet kon vinden op de eerste versie van deze camera. Dat brengt het totaal op vier draaiwieltjes en als je me een beetje kent ben ik fan van genoeg knoppen en vooral draaiwieltjes.
Er zijn niet veel fn-knoppen op de body te vinden en dat heeft te maken met het compacte ontwerp van de camera. De fn-knoppen die er wel zijn staan aan functies gekoppeld als het wisselen tussen onderwerp voor autofocus en de witbalans. Uiteraard zijn deze zelf in te stellen.
Over de grip gesproken; deze is klein en behoorlijk ondiep. Geen probleem bij korte en lichte lenzen, maar met de FE 70-200 f/2.8 heb je het idee dat de camera elk moment uit je handen kan vallen. Tijdens mijn tests heb ik de nekband gebruikt voor de zekerheid.
Het is belangrijk om te weten dat de ondiepe griep onhandig is, maar niet onbruikbaar in combinatie met grotere lenzen. Er is een optionele grip te koop (Sony GP-X2), die 23mm extra ruimte biedt en 75 gram weegt. Deze grip is alleen voor stevigheid en er past geen extra accu in.
De A7C II en A7C R hebben geen joystick aan de achterzijde, wat de grote broers van deze camera’s wel hebben. Dit is zeker een gemis en had waarschijnlijk nog wel op de body gepast.
Aansluitingen
- A7C II: USB Type-C, Micro HDMI, MI interface, microfoon, koptelefoon, wifi, bluetooth
- A7C R: USB Type-C, Micro HDMI, MI interface, microfoon, koptelefoon, wifi, bluetooth
Aan de linkerzijde van de camera’s zijn alle aansluitingen verwerkt. Zo vind je een toegewijde microfoon en koptelefoon aansluiting en een USB Type-C poort waar de camera mee is op te laden of waarmee je beelden kunt overzetten. Verder vind je een micro-HDMI-poort voor het uitzenden van materiaal naar een externe recorder en een enkel geheugenkaartslot voor UHS-II SD-kaarten.
Voor professionele gebruikers kan het ontbreken van een tweede geheugenkaartslot een groot gemis zijn, maar het zou de camera ook een stuk groter maken. Althans, kijkend naar het ontwerp zou een tweede slot wellicht net passen. Zonder, want het zou zeker meer professionele gebruikers aantrekken.
LCD en Zoeker
- A7C II: 2.36-m dot OLED zoeker, 0.7x vergroting | 3-inch vari-angle scherm met 1.037m dots
- A7C R: 2.36-m dot OLED zoeker, 0.7x vergroting | 3-inch vari-angle scherm met 1.037m dots
Het eerste dat opvalt bij beide camera’s is de lage kwaliteit van de zoeker, die overigens dezelfde resolutie heeft als de A7C. Je hebt het idee dat je een budget model gebruikt en niets ziet er echt goed uit. Dat is jammer, want de camera’s zitten in het duurdere segment, maar kunnen niet tippen aan de zoekers van de Sony A7S III, Canon EOS R5 of Nikon Z8. De laatste twee genoemde camera’s zijn echter weer een stuk duurder dan de A7C-modellen.
De automatische wisseling tussen lcd-scherm en zoeker gaat soms heel vlot en andere keren weer traag. Ik kon er niet goed achter komen wat de reden hiervoor was. In de instellingen kun je de gevoeligheid aanpassen, maar zelfs op de gevoeligste instelling moest ik het lcd-scherm eerst sluiten voordat de zoeker aanging. Hier zat een paar seconde tussen, wat je het perfecte moment kan kosten.
Het lcd-scherm gebruikt niet de hoogste resolutie en is hetzelfde als op de A6700. Beelden zijn scherper dan via de OLED zoeker en ook meer dan helder genoeg om goed te werk te kunnen gaan. Het beeldscherm vond ik responsief en makkelijk te bedienen.
Accu
- A7C II: NP-FZ100, 530 beelden via EVF, 560 beelden via LCD
- A7C R: NP-FZ100, 530 beelden via EVF, 560 beelden via LCD
De accu is dezelfde als in zijn voorganger en dat heeft een nadeel (op papier). Met de Sony NP-FZ100 krijg je in de A7C tot 740 shots, terwijl dat in de A7C II terug gaat naar 540 shot en 520 op de A7C R.
Dit heeft te maken met de vernieuwde sensor, andere beeldprocessor en het aantal megapixels dat nu hoger is.
In de praktijk vind ik dat beide camera’s het goed deden op een enkele accu. Tijdens mijn tests zorg ik er dan wel voor dat ik de camera direct uitzet wanneer ik deze niet gebruik. Het voordeel van de snelle processor, is dat de camera ook rap opstart.
Het constant aan- en uitzetten is een nadeel en ik merkte dat ik soms de verkeerde knop te pakken had (foto/video modus knop), maar dat heeft alles met gewenning te maken.
Mocht de accu toch snel leegraken door zwaar gebruik met bijvoorbeeld video, dan kun je de camera direct opladen via de USB-C 3.2 ingang.
De A7C II en A7C R worden ook met een oplader geleverd die door middel van maximaal drie streepjes het oplaadproces aangeeft. Handig!
Beeldstabilisatie
- A7C II: 5-assige interne beeldstabilisatie, 7 stops, Active Mode met gyro data (met kleine krop)
- A7C R: 5-assige interne beeldstabilisatie, 7 stops, Active Mode met gyro data (met kleine krop)
Beide camera’s maken gebruik van hetzelfde stabilisatiesysteem dat simpel gezegd uitmuntend werkt. Waar je bij sommige camera’s niet altijd weet of de stabilisatie aan of uit staat, maakt het een wereld van verschil bij de A7C-modellen.
Gebruik de stabilisatie in combinatie met een lens met optische stabilisatie en je hebt tot 8 stops aan compensering. Voor mij werkte dit vooral goed toen ik video opnam met de FE 70-200 f/2.8. Deze is zwaar en in combinatie met de ondiepe grip kan je automatisch al wat meer trillen. De stabilisatie helpt een hoop bij het maken van beelden vanuit de hand.
Als je de stabilisatie vergelijkt met zijn voorganger, de A7C, dan gaat de camera er twee stops op vooruit. Dat is een behoorlijke stap waar vele gebruikers maar al te graag extra geld voor neerleggen.
“Zware lenzen kun je beter vermijden vanwege de ondiepe grip.”
Sony A7C II / A7C R: Fotografie
- A7C II: 33MP | 7008 x 4672 pixels | 1/8000s elektronisch, geen eerste gordijn sluiter
- A7C R: 61MP | 9504 x 6336 pixels | 1/8000s elektronisch, geen eerste gordijn sluiter
De A7C II heeft een sprong van 9 megapixels gemaakt t.o.v. zijn voorganger en heeft er nu niet 24 maar 33. Hoewel 24 megapixel vaak meer dan genoeg is, kun je met 33 megapixels echt goed uit de voeten en dit aantal komt overeen met dat van de Sony A7 IV.
En, je kunt op beide camera’s altijd kiezen voor kleinere resoluties. Het vergroten van de resolutie is ook een goede stap voor beginnende naar gevorderde fotografen, aangezien zij het vaak zijn die weten wat te doen met die extra pixels.
Wat heb je dan aan die 61 megapixels op de Sony A7C R? De A7C II / R zijn compacte camera’s met een ondiepe grip. Het plaatsen van een 70-200mm lens, zoals ik heb gedaan, is geen goed idee. Je kunt de camera namelijk niet goed vasthouden. Gebruik je een minder lange lens, zoals 70mm, dan is het digitaal inzoomen op 61 megapixels een groot voordeel.
Tijdens mijn test heb ik zowel RAW als gecomprimeerde JPEG-foto’s genomen. Hierbij diende de jpeg’s vooral voor het snel uitzoeken van de juiste beelden. Het ISO-bereik op beide camera’s is verschillend en dat heeft te maken met het verschil in megapixels.
ISO en ruis
- A7C II: 100-51200 (50-204,800 uitgebreid)
- A7C R: 100-32000 (50-102400 uitgebreid)
De onderdrukking van ruis in jpeg is indrukwekkend wanneer je hogere ISO-standen gebruikt en het algemene dynamisch bereik is groot wanneer je lage ISO-waardes gebruikt (100-400).
In de ISO-test zie je dat je met een gerust hart tot ISO 6400 kunt fotograferen, maar alles daarboven krijgt al meer ruis. Ik heb de twee camera’s naast elkaar gezet op dezelfde ISO-stand om een ruis vergelijking te doen.
Je kunt denken dat het er alleen toe doet hoe de RAW-afbeeldingen eruit zien, maar juist dat de jpeg afbeelding goede ruisonderdrukking hebben is belangrijk bij het snel willen kunnen delen met klanten (als voorbeeld) of op sociale kanalen.
Beeldkwaliteit
Uiteraard krijg je met beide camera’s de bekende Sony filter profielen om een sfeer mee te geven aan de beelden. Deze heb ik niet veel gebruikt omdat ik het idee dat ik de controle verlies, en ik ben nogal een controlfreak. Gelukkig is de standaard instelling goed om natuurlijke beelden te produceren. Kleurprofielen zijn echter wel handig als je beelden direct online wil delen zonder nabewerking.
De contrasten en saturatie in de standaard beelden voelen natuurlijk aan en zijn niet zo hard als op, bijvoorbeeld, sommige Nikon camera’s.
240MP functie
Het is alleen op de A7C R mogelijk om foto’s van 240 megapixels te maken. Dit gebeurt door Pixel-shift, waarbij de sensor een pixel opschuift tijdens het nemen van elke foto. Je kunt kiezen om 4 of 16 foto’s te maken, waarbij de intervaltijd is in te stellen van zo kort mogelijk tot meerdere seconden.
Het mag duidelijk zijn dat het nemen van 16 foto’s meer pixelinformatie geeft. Het kiezen van 4 foto’s voor de 240MP afbeelding is een goed idee als er bewegende onderwerpen zoals blaadjes of zelfs mensen zijn. De camera biedt daar een bewegingscompensatie voor aan.
Bekijk de originele 61 megapixels en 240MP foto.
Een groot voordeel van deze 240MP functie is dat het mogelijk is de 240MP versie als RAW-bestand op te slaan, iets wat (nog) niet mogelijk is met de Canon EOS R5 400MP functie.
Burst
- A7C II: 10fps, 8fps in live-view modus, 1000+ JPEG, 44 RAW
- A7C R: 8fps, 7fps in silent shooting, 1000+ jpegs, 36 RAW
Fotograferen met hoge snelheden doe je zeker niet op de A7C II en A7C R. De A7C II fotografeert met maximaal 10 beelden per seconde, terwijl de A7C R 8 beelden per seconde kan maken. Geen van beide camera’s halen deze snelheid in live-view en dus moet je de zoeker gebruiken. Als je live-view wilt gebruiken dan verlies je op beide camera’s 2 beelden per seconde omdat je de camera op de ‘Hi’ i.p.v. de ‘Hi+’ modus moet zetten.
Goed nieuws is dat AE/AF-tracking volledig werkt op de burst/continu modus, waardoor je gebruik kunt maken van de volledige AF-kracht van deze camera’s.
“De A7C II is de betere videocamera, maar beide camera’s leveren prima video af.”
Sony A7C II / A7C R: Video
Grotere verschillen tussen de twee geteste camera’s vind je op het gebied va
n video. Simpel gezegd kun je beter voor de A7C II kiezen als je een hybride camera zoekt, terwijl de A7C R zich meer op fotografie richt en prima 4K beelden schiet.
- A7C II: 4K UHD 30fps volledige sensor van 7K 30fps | UHD 4K 60fps met 1.2x krop | FHD 120fps, 4:2:2 10-bit, LongGOP of All-I, S-Cinetone, S-Log3, Luts, AI-gebaseerde Autoframing met crop
- A7C R: 4K UHD 30fps volledige sensor zonder oversampling | 4K 60fps met 1.2x krop | FHD 120fps, 4:4:2 10-bit, Long GOP, All-I, S-Cinetone, S-log3, Custom Luts, AI-gebaseerde Autoframing met crop
De Sony A7C II is de betere camera op video gebied en kan UHD 4K 30fps video schieten vanuit 7K-materiaal. Ook wordt het UHD 4K 60fps materiaal uit 7K oversampled beelden gehaald, maar wel met een APS-C krop.
De Sony A7C R filmt ook in UHD 4K, maar op de volledige sensor wordt dit niet uit 7K oversampled materiaal gehaald. Dit is wel mogelijk wanneer je op 30fps een 1.2x krop toepast. In 4K 60fps is het helemaal niet mogelijk om oversampled beelden te krijgen.
De reden dat de A7C R wordt overspoeld met krops heeft te maken met het aantal megapixels op de sensor. Dit zijn er zo veel, dan er te veel informatie doorkomt op een volledige sensor-readout te kunnen doen.
Beelden worden verwerkt in 4:2:2 10-bit wanneer je in UHD 4K 30fps en de hoogste instellingen filmt.Je kunt gebruikmaken van de S-log3 en Cinetone kleurprofielen voor een extra groot dynamisch bereik, wat ervoor zorgt dat je professionele film kunt maken.
Sony A7C II / A7C R: Autofocus
- A7C II: 759 fasedetectie Af-punten, 94% bedekking, AI-processor, onderwerp herkenning, Real-time tracking, breathing compensatie
- A7C R: 693 fasedetectie AF-punten, 79% bedekking, AI-processor, onderwerp herkenning, real-time tracking, breathing compensatie
Met twee camera’s uit 2023 krijg je uiteraard ook de nieuwe technieken. Dit zorgt voor een AI-processor en gebaseerde autofocus. De Sony A7C II en A7C R camera’s herkennen en volgen verschillende soorten onderwerpen:
- Hoofden, gezichten en ogen van mens, dier en vogel
- Insecten
- Treinen
- Vliegtuigen
- Auto’s
- Meerdere soorten andere voertuigen
De A7C R heeft iets minder autofocuspunten dan de A7C II (639 vs 759) en die zijn over een kleiner deel van de sensor verspreid (79% vs 94%). Voor beide camera’s geld echt wel dat real-time tracking mogelijk is.
De prestaties van de autofocus zijn om naar huis te schrijven. Ik vond dat de autofocus objecten als vogels en mensen goed herkende en vooral de ogen worden snel opgepakt en vastgehouden.
Het is indrukwekkend hoe de autofocus een hoofd herkend, ook wanneer iemand zijn gezicht wegdraait. Hetzelfde merkte ik bij vogels, zoals duiven, waarbij het hoofd even uit het beeld verdween. Deze indrukwekkende autofocus werkt evengoed in zowel video als fotomodus.
Het plaatsen van het focuspunt kan alleen via de knoppen (d-pad) of door op het scherm te klikken. Tijdens het klikken op het scherm wilde deze nog wel eens de verkeerde positie innemen en ik vond het lastig het af-punt recht in het midden te krijgen. Dat deze camera’s geen joystick hebben is dan ook een groot gemis.
Sony A7C II / A7C R: Overige Eigenschappen
Wat kunnen deze twee camera’s nog meer? Een niet uitgelichte, maar wel belangrijke, functie is de pre-shoot. Met deze functie worden er al beelden opgenomen voordat je de sluiter volledig indrukt. Belangrijk bij het vastleggen van bijvoorbeeld sporters of vogels.
Verder hebben de A7C II en A7C R ook de mogelijkheid om AI-autoframing bij video te bewerkstelligen. Dit heb ik niet getest en ik kan er dus geen goed oordeel over geven. Deze AI-Autoframing op de Sony A6700 heb ik wel getest en ik vond het indrukwekkend. Een groot verschil zal zijn dat je bij de A7C-camera’s een full frame sensor gebruikt, waardoor je minder kwaliteit verliest tijdens het automatische croppen.
Sony A7C II / A7C R: Gebruiksvriendelijkheid
Als je kijkt naar ergonomie en gebruiksvriendelijkheid dan scoren de A7C II en A7C R hoog. Het menu ziet er, net zoals bij andere nieuwe Sony’s, fris uit en is makkelijk te bedienen. Het overzicht van wat aan en uit staat is duidelijk door de kleine vierkante blokjes links en rechts in het beeld. Via de ‘display’ knop kun je verschillende schermen zien tijdens het maken van beelden.
Menu
Het menu van de Sony A7C II en A7C R zijn onderverdeeld in verschillende tabbladen:
- Algemene instellingen
- Beeldkwaliteit
- Belichting
- Autofocus
- Playback opties
- Algemene camera-instellingen
- Persoonlijke instellingen
Het menu van de algemene instellingen en beeldkwaliteit veranderd wanneer je de fysieke knop omzet van foto naar video. In het fotomenu is het mogelijk om ook video-instellingen aan te passen. Deze gelden dan alleen voor wanneer je begint met filmen, terwijl de camera in fotomodus staat. Dit is een pluspunt, omdat dit goed werkt voor hybride beeldmakers die zowel een foto als video van hetzelfde moment nodig hebben.
Sony A7C II / A7C R: Plus- en Minpunten
Hieronder nogmaals plus- en minpunten van de Sony A7C II en A7C R opgesomd:
Pluspunten:
- Perfect voor beeldmakers die veel onderweg zijn en op (lastig bereikbare) locaties aan het werk zijn
- De kleinste en lichtste full frame camera’s op de markt
- Goede accu
- Prima video mogelijkheden
- Goed real-time AF-tracking van meerdere soorten onderwerpen
Minpunten:
- De grip is niet diep en tijdens het testen met de 70-200mm f/2.8 was het soms lastig de camera vast te houden. Je merkt dat je armen sneller moe worden, omdat je veel kracht in je vingers gebruikt. Los van het gewicht, is de ondiepe grip nogal onhandig.
- Je hebt maar een enkel geheugenkaartslot.
- Geen joystick voor het plaatsen van het focuspunt
- Kleine en lage kwaliteit EVF
Sony A7C II / A7C R: Voorbeeld en testfoto's
Sony A7C II / A7C R: Mijn mening en conclusie
Een full frame sensor met 33 en 61 megapixels in zo’n compacte en lichte body stoppen is het unieke verkooppunt van deze camera. Als je op zoek bent naar een lichte krachtpatser, dan kan ik je een van deze twee modellen aanraden. Je krijgt in principe de kwaliteit van de grote broers ‘A7 IV en A7R V’, maar dan in een klein jasje en zonder te veel compromissen.
Het compacte ontwerp van de A7C II en A7C R is ook de valkuil van de camera’s, want de grip is ondiep. Hoewel ik denk dat Sony gemakkelijk een diepere grip had kunnen plaatsen zonder het compacte ontwerp in gevaar te brengen. Nu moet je kiezen voor lichtere (full frame) prime of zoomlenzen om het compacte ontwerp te behouden. Een zwaardere lens als een 70-200mm zal het vasthouden van de camera lastiger maken. Maar het is nog altijd mogelijk, zeker als je de optionele extra grip gebruikt.
De A7C II is de camera met betere videospecificaties, zoals het full frame kunnen filmen van 4K 60fps, terwijl de A7C R een crop krijgt toegepast. De A7C R is uiteraard het megapixelmonster dan 240MP foto’s kan nemen. De keuze tussen de twee lijkt redelijk makkelijk.
Nadelen van de camera zijn de kleine elektronische zoeker met lage resolutie en de prijs die aan de hogere kant is.
Je krijgt met beide camera’s vele extra eigenschappen zoals AI-autoframing, (focus)bracket- en timelapse modussen, verschillende JPEG- en RAW-indelingen en Pre-shooting.
Wat mij betreft, is dit misschien wel de beste full frame professionele reiscamera die je kunt kopen. Zorg er wel voor dat je de juiste lenzen hebt om de camera setup ’travel proof’ te houden.
Prijsgeschiedenis voor Sony A7C II zwart | |
---|---|
Laatste updates:
|
|
Prijsgeschiedenis voor Sony A7C II zwart | |
---|---|
Laatste updates:
|
|
Prijsgeschiedenis voor Sony A7C II zwart | |
---|---|
Laatste updates:
|
|
Prijsgeschiedenis voor Sony A7C II zwart | |
---|---|
Laatste updates:
|
|
Prijsgeschiedenis voor Sony A7C R zilver | |
---|---|
Laatste updates:
|
|
Prijsgeschiedenis voor Sony A7C R zilver | |
---|---|
Laatste updates:
|
|
De gebruikte set-up met de A7C II en A7C R.
Hoe ik de Sony A7C II en Sony A7C R heb getest
De camera’s heb ik twee weken in huis gehad. De eerste dagen heb ik gebruikt om de camera’s te leren kennen en in te stellen naar mijn smaak. Vervolgens heb ik een aantal dagen uitgetrokken om de camera’s uitgebreid te testen onder verschillende omstandigheden.
Je vraagt je misschien af waarom ik één review maak van zowel de Sony A7C II en Sony A7C R. Dit is, omdat de camera’s in bijna opzichten hetzelfde zijn, maar alleen de sensor is verschillend. Voor fotografie is dit een groot verschil, maar voor het gebruik en interface van de camera niet. De verschillen tussen de twee camera’s kun je hieronder lezen, maar de algemene werking van de camera is hetzelfde.
Ik heb beide camera’s blootgesteld aan een ISO test onder gecontroleerde lichtomstandigheden. Ook heb ik de camera’s gebruikt in de buitenlucht onder lichte en donkere omstandigheden. Uiteraard heb ik de video functie uitgebreid getest samen met alle knoppen, functies en het menu.
Met de Sony A7C II en A7C R heb ik de volgende lenzen gebruikt:
- FE 12-24mm f/2.8 GM
- FE 20-70mm f/4 G
- FE 70-200mm f/2.8 GM OSS
- FE 100MM f/2.8 STF GM OSS
Waarom moet je de A7C II wel kopen?
De Sony A7C II moet je wel kopen als je op zoek bent naar een full frame camera die licht en compact is.
De camera is goed voor reisfotografie en kan ook voor professionele fotografie worden gebruikt.
De A7C II werkt ook goed als hybride camera vanwege de mogelijkheid goede video te schieten.
De A7C II is ook goed voor video omdat je UHD 4K 60fps film kunt schieten zonder crop en je 4K 30fps beelden kunt maken uit 7K oversampled materiaal. De video kun je als klein formaat opslaan, zodat deze makkelijk te zijn bewerken en delen.
Snelle en goede autofocus is belangrijk
De autofocus gebruikt de nieuwste AI-technieken en zal up-to-date doordat firmware-updates makkelijk kunnen worden toegepast.
Waarom moet je de Sony A7C II niet kopen?
De A7C II is niet geschikt om zware en lange lenzen mee te gebruiken.
De A7C II heeft een ondiepe grip en het vasthouden kan lastig worden bij zwaardere lenzen, zoals de FE 70-200mm. Zeker bij lang gebruik kan kramp in de vingers ontstaan.
Als je als fotograaf de zoeker veel wilt gebruiken
De zoeker is niet van hoge kwaliteit, klein en zit niet op een natuurlijke plek. Je merkt dat je soms over het scherm aan het ademen bent, wat voor condens kan zorgen in koude omstandigheden. De zoeker is van lage kwaliteit en weergeeft niet goed wat je vastlegt.
Als je een sport of wildfotograaf bent
Het vastleggen van vogels en sporters vraagt om minimaal 15 tot 20 foto’s per seconde. Hoewel de A7C II wel een pre-shoot heeft, is de maximale burst maar 10fps, met een relatief kleine buffer van 50 foto’s.
Waarom moet je de Sony A7C R wel kopen?
Als je gebruik wil maken van de megapixels
De 61 megapixels zijn niet alleen geschikt voor het enorm uitprinten, maar ook voor wanneer je lens niet ver genoeg kan inzoomen. Door het groot aantal megapixels is het makkelijker om in te zoomen en te croppen zonder groot kwaliteitsverlies.
Als je de beste kwaliteit in de kleinste body wil
De Sony A7C R is een van de beste camera’s op de markt dankzij de technieken die het heeft. Het gebruikt de beste AI-autofocus technieken met onderwerpherkenning en de beste sensor die Sony op dit moment heeft.
Waarom moet je de Sony A7C R niet kopen?
Als je een filmmaker bent
Hoewel de A7C R prima videomogelijkheden heeft, is het geen videocamera en zeker ook geen hybride camera. Er zit een crop op het filmen van 4K 60fps en het beeld wordt in deze modus niet van 7K oversampled materiaal gehaald.
Als je de megapixels niet nodig hebt
Koop de camera niet voor de pixels als je deze niet intensief gaat gebruiken, je betaalt er namelijk fors voor. Daarbij heeft de A7C II 33 megapixels, wat voor het grootste deel van de fotografen meer dan genoeg is.
FAQ
Is de Sony A7C II of A7C R beter voor video?
De Sony A7C II is beter voor het maken van video dan de A7C R. De A7C II kan UHD 4K 60fps materiaal opnemen, met 1.2x crop, en van 7K oversampled materiaal. Bij de A7C R krijg je ook een 1.2x crop op het beeld en wordt het beeld niet uit 7K-materiaal gehaald. Dit heeft te maken met het grote aantal megapixels van de A7C R; 61. Omdat er zo veel megapixels zijn, kan de camera niet de gehele sensor uitlezen bij 60fps. Oversampled 7K-materiaal is mogelijk op de A7C R, maar alleen op 30fps en met een 1.2x krop.
Welke is de beste voor fotografie? De A7C II of A7C R?
De Sony A7C II heeft een snellere burst rate (10fps vs 8fps) en 33 megapixels, terwijl de A7C R 61 megapixels heeft. Heb je de snelheid nodig, dan is de A7C II beter voor fotografie, maar wil je veel inzoomen op je foto’s en heb je de megapixels nodig, dan kun je beter voor de A7C R kiezen.
Kun je de Sony A7C II en A7C R in de regen gebruiken?
Ja, beide camera’s zijn weerbestendig. Dat betekent dat ze stof en waterdruppel afstotend zijn. Bij zware regenval is het goed om de camera te bedekken, maar bij lichte tot normale regenval kun je met een gerust hart buiten fotograferen. Let er wel op dat ook de lenzen weerbestendig zijn.
Kunnen de Sony A7C II en A7C R in RAW fotograferen?
Ja, de Sony A7C II en Sony A7C R bieden RAW-fotografie aan. Je kunt ook voor jpeg en heif indelingen kiezen. Het is mogelijk simultaan RAW en jpeg of heif foto’s op te slaan in verschillende kwaliteiten.
Is de Sony A7C II en A7C R goed bij weinig licht (low light)?
De Sony A7C II heeft een ISO-bereik van 100 tot 204,800 en de A7C R gaat van 100 tot 102,400. Tot ISO 6400 hoef je je geen zorgen te maken over ruis, maar daarboven wordt het heviger. De ruis is echter heel fijn en is heel goed weg te werken met Lightroom of Photoshop en hun AI-gebaseerde noise tools.
Hoe combineer je 240MP Pixel Shift foto’s op de Sony A7C R?
- Download de Imaging Edge Desktop app van Sony en update: Eerst moet je de Imaging Edge Desktop applicatie downloaden via de officiële website. Het installeren duurt even en je wordt vervolgens gevraagd nog meer extra content te downloaden. Gelukkig wordt dit automatisch voor je gedaan. Het is ook handig om altijd de nieuwste Adobe Camera Raw versie te hebben, maar die heb je niet nodig voor het samenvoegen van SONY AWR RAW-bestanden.
- In het scherm navigeer je in de linker kolom naar de map waar de 4 of 16 RAW afbeeldingen staan die je hebt gebruikt voor het maken van de Pixel Shift foto (tip: zet afbeeldingen in aparte mappen, zodat het makkelijker is om ze te selecteren).
- Selecteer alle afbeeldingen in de Viewer en klik met rechtermuisknop op ‘Create Px. Shift Multi Shoot. Composite Image (Create 1 Image).
- Vervolgens selecteer je waar je deze wilt opslaan en sla op als ARQ (raw) file.
- Ga naar de folder waar je het bestand hebt opgeslagen en dubbelklik op het bestand. Dit zal de Imaging Edge app openen.
- Nu is het mogelijk om de foto te bewerken en op te slaan als JPEG of andere extensie.
Met de Sony A7C R is het tijdens het samenvoegen van foto’s zelfs mogelijk om bewegingen te corrigeren. Dat is nieuw en is niet mogelijk met andere Sony modellen die de 240MP Pixel Shift functie hebben.
Schroom niet een reactie achter te laten en vragen te stellen!
Waarom je Camera Deals kunt vertrouwen
15 jaar ervaring
In 2009 heb ik besloten om professioneel fotograaf en filmmaker te worden, maar ik speel al met camera’s sinds 1999!
Elke camera is echt getest en gereviewed door een camera expert
Lees meer over hoe camera deals tests en reviews uitvoert